Joeksbox - The Battle
JOEKS: THE BATTLE – Spelregels
Doel van het spel
Met Joeksbox: The Battle gaat het net even anders dan je gewend bent. Door lef te tonen of juist slim terughoudend te blijven, kun jij het spel winnen. Het draait niet alleen om het herkennen van muziek, maar ook om timing, tactiek en het kiezen van het juiste moment om toe te slaan.
Het doel is om als speler of team 11 kaarten in de tijdlijn te hebben liggen. Maar let op: dit betekent niet automatisch dat deze speler of team ook wint.
Na het einde van het spel (een team of speler heeft 11 kaartjes) telt elke speler of elk team:
het aantal kaarten in de tijdlijn plus het aantal kaarten in de pot. Het totaal bepaalt de ranglijst en daarmee de uiteindelijke winnaar.
De elementen op het kaartje
Jaartal – Wanneer was dit nummer een hit? De jaartallen zijn gebaseerd op het moment dat het lied écht een plek in ons geheugen kreeg.
Bijvoorbeeld:
Rowwen Hèze – Peel in brand, voor het eerst uitgebracht in 1987 op de mini-lp Rowwen Hèze. Het werd echter pas een grote hit toen Rowwen Hèze het in 2005 opnieuw als single uitbracht. Dus 2005. Zo ook voor veel LVK nummers, veel artiesten brengen hun nummer eind november/begin december uit. Maar het grote publiek maakt er tijdens de carnaval/vastelaovend van het jaar erop kennis mee. Voorbeeld: Rempetemp brengt het nummer”Verrektes gooje zin” uit op 28 november 2024 maar is de LVK winnaar van 2025. We houden dan 2025 aan.
Plaats – Waar komt dit nummer vandaan? Hoor jij het juiste accent?
Titel – Wat is de naam van het nummer? Kun jij het raden of misschien zingen?
Artiest – Wie heeft dit nummer gemaakt? Wie was de legende achter dit lied? Tussen haakjes hoef je niet perse te benoemen.
Â
1. Voorbereiding
Elke speler/team start met 1 open kaart in de tijdlijn en 1 gesloten kaart in zijn eigen pot (één kleurvak op de speelmat). Heb je meer dan 4 spelers of teams, deel dan één kleurvak door 2.
Bepaal de startspeler met een mini-battle: scan een kaartje. Wie het eerst drukt en 3 elementen juist noemt, begint.
Gaat het fout? Scan een nieuw kaartje. De overige spelers/teams mogen opnieuw raden.
Daarna speelt het spel met de klok mee.Â
2. De Battle
Aan het begin van elke beurt wordt een kaartje gescand. Dit is de kaart waarop de actieve speler of een tegenstander mag drukken om de battle aan te gaan. (Belangrijk: Bepaal vooraf zelf tot wanneer er gedrukt mag worden.) Tip: wellicht heb je ergens een zandlopertje of een timer.
2.1 De actieve speler drukt (eigen beurt)
Je verdedigt als het ware jouw kaart. Leg de kaart zoals normaliter gesloten op de juiste plek in je tijdlijn en noem 3 van de 4 elementen. (Dit is verplicht want je hebt gedrukt).
•Goed? (Dus 3 elementen en juiste plek in de tijdlijn) → De kaart blijft liggen.
•Fout? → De kaart gaat uit het spel.
2.2 Een tegenstander drukt (battle-aanval)
Tegenstanders mogen altijd drukken (binnen de door jullie vooraf bepaalde tijd) wanneer zij denken het liedje te herkennen.
De tegenstander drukt en moet, vóór of direct nadat de drukknop stopt, 3 van de 4 elementen benoemen. Vervolgens bekijkt hij of zij de kaart (in stilte) en controleert zelf, zonder dat anderen meekijken.
B. Battle geslaagd?
Bij 3 juiste elementen wint de aanvaller. Hij toont het kaartje aan zijn tegenstanders.
De kaart gaat gesloten in de pot van de aanvaller (niet in de tijdlijn; dat mag alleen in de eigen beurt).
C. Battle mislukt?
De aanvaller heeft in stilte de kaart gecontroleerd. Hij geeft aan dat het fout is en geeft de kaart gesloten aan de actieve speler.
Gevolg voor de aanvaller:
De aanvaller moet 1 kaart uit de eigen pot weggeven aan een andere speler. Dit kaartje gaat naar de pot van de tegenstander.
De aanvaller kiest zelf aan wie (tactisch!).
Is zijn pot leeg? Dan moet een kaart uit de eigen tijdlijn worden weggegeven.
Heeft de aanvaller als gevolg nog maar één tijdlijnkaart én is de pot leeg? Dan kan hij/zij geen battle meer aangaan en is volledig afhankelijk van successen in de eigen beurt of kaarten die anderen vrijwillig geven (nadat een battle is mislukt).
Het vervolg….
De beurt gaat terug naar de oorspronkelijke actieve speler. Die speler mag nu proberen de gesloten kaart op de juiste plek in de tijdlijn te leggen:
•Correct? → De kaart blijft liggen.
•Fout? → De kaart gaat uit het spel.
(Tip: je kan zelf bepalen of de rest (met uitzondering van de aanvaller, die heeft het kaartje tenslotte al gezien) de mogelijkheid heeft om te zeggen of het kaartje ergens anders moet liggen.)
2.3 Niemand drukt na een door jullie vooraf bepaalde tijd.
Dan treden de normale regels inwerking. De actieve speler probeert hem in de juiste volgorde in zijn tijdlijn te plaatsen.
(Tip: Ook hier kan je zelf bepalen of de rest de mogelijkheid heeft om te zeggen of het kaartje ergens anders moet liggen.)
3. Einde van het spel
Het spel eindigt zodra een speler of team 11 kaarten in de tijdlijn heeft liggen.
Let op: dit betekent niet automatisch winst.
3.1 Puntentelling
Tel per speler/team:
•het aantal kaarten in de tijdlijn
plus
•het aantal kaarten in de pot
Het totaal bepaalt de ranglijst en de winnaar.
4. Tactische tip
Speel je voor je elfde tijdlijnkaart?
Een correct antwoord kan het spel beëindigen… en misschien iemand anders de winst geven. Een fout antwoord kan juist tactisch slim zijn. Denk wel goed na aan wie jij je kaartje weggeeft als je hem hebt verdedigd.
Denk vooruit, speel slim, en ga de battle aan wanneer het moment écht juist is.
Dit is hoe wij Joeks: The Battle bedacht hebben, maar hou de Joeks erin en speel het vooral zoals jij dat leuk vindt.
Joeksbox original
Welkom bij Joeksbox, een spel waarin muziek, herinneringen en plezier samenkomen! Het beste aan Joeksbox? Er zijn geen regels! Je speelt het zoals jij dat wilt – simpel, creatief of uitdagend. Het draait allemaal om muziek, gezelligheid en plezier met elkaar.
Wat zit er in het spel?
Joeksbox bevat vier spelelementen die je helpen het collectieve geheugen van muziek tot leven te brengen:
1.Jaartal – Wanneer was dit nummer een hit? De jaartallen zijn gebaseerd op het moment dat het lied écht een plek in ons geheugen kreeg.
Bijvoorbeeld:
Rowwen Hèze – Peel in brand, voor het eerst uitgebracht in 1987 op de mini-lp Rowwen Hèze. Het werd echter pas een grote hit toen Rowwen Hèze het in 2005 opnieuw als single uitbracht.
2.Plaats – Waar komt dit nummer vandaan? Hoor jij het juiste accent?
3.Titel – Wat is de naam van het nummer? Kun jij het raden of misschien zingen?
4.Artiest – Wie heeft dit nummer gemaakt? Wie was de legende achter dit lied?
Hoe speel je Joeksbox?
Er zijn geen vaste regels – je bepaalt zelf hoe je speelt! Scan een kaartje, laat je inspireren door de muziek en gebruik de 4 elementen zoals jij dat wilt.
- Maak een tijdlijn;
- Raad de titel van het nummer en/of artiest;
- Of als echte expert, raad alle elementen als eerste.
Wat maakt Joeksbox uniek?
•Geen regels: Maak het spel zo relaxed, grappig of spannend als je zelf wilt.
•Eenvoudig en interactief: Scan een kaartje, speel het nummer af, en laat de muziek de rest doen.
•Nostalgie en verbinding: De liedjes in Joeksbox brengen herinneringen en verhalen tot leven die iedereen met elkaar verbinden.
Belangrijk om te onthouden
•Scan en speel: Elk kaartje heeft een unieke QR-code die je kunt scannen om een nummer af te spelen. Simpel, snel en leuk! Je hebt spotofy Premiun nodig om te kunnen spelen.
•Technisch probleem? Controleer of je apparaat verbonden is met het internet en dat je camera toegang heeft.
Zet de muziek aan, scan een kaartje, en beleef samen een unieke ervaring vol plezier en muziek. Veel plezier met Joeksbox! 🎵